ن والقلم و ما یسطرون

اگر تو نبینی ام ... من هم نمی بینم ام
مشخصات بلاگ

اینجا دیگر به روز نخواهد شد

در مطالب قبلی عرض کردم که در این آدرس مینویسم:

https://touresina.blog.ir/

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
پنجشنبه, ۲۶ اسفند ۱۳۹۵، ۰۶:۴۸ ق.ظ

الله مع الصابرین

از مدتهاست معتقدم انسان های تیزهوش بیش از انسان های با هوش متوسط در دام سطحی نگری گرفتار میشن... و لذا نیاز به مراقبه ی بیشتری دارن و تجربه ی این سالهای من هم نشون داده اغلب تیزهوش ها در ادراکاتشون لطیف نمیشن... حرف عجیبی هست اما با من همراه باشید

 

انسانی رو فرض کنید که از کودکی به گونه ای مورد توجه والدین بوده که هرگز اجازه ندادند با سختی روبرو بشه... در هر صحنه ای که قرار میگرفت اون والدین موانع رو براش هموار میکردن... این حمایت جاهلانه والدین قدرت استقامت و سخت کوشی رو از فرزند میگیره... چون انسان به هر صفتی که میخواد متلبس بشه باید از دل معرکه ی مربوط به اون صفت رد بشه... اون هم نه یک بار و دو بار... بلکه بارها و گاهی سالیانی.... حالا اینکه چرا انسان به صرف فهمیدن صفات به اون صفات متلبس نمیشه و حتما باید در معرکه ی جزئیات زندگی به اونها متلبس بشه بحثهای علمی خودش رو داره که اندکی در مطالب پیشین بحثش را کردیم...

برگردم به ادعای اول مطلب... عرض کردم انسانهای تیزهوش بیش از انسانهای با هوش معمولی در دام سطحی نگری و قشری گری دچار میشن... و برای جلوگیری از این امر نیازشون به مراقباتی خاص از انسانهای با هوشِ متوسط بیشتره...

یکی از علت های برجسته ی این ادعا ، اینه که زود به جواب میرسن... بله...این زود رسیدن به جواب شخص رو کم تحمل و کم صبر بار میاره... شاید خیلی از ماها زود به جواب رسیدن رو یک حُسن بدونیم اما نظر من اینه که در در بعضی امور خوبه اما نه در همه ی امور... این انسانهای تیزهوش نوعا در رسیدن به جواب اهل صبر و طمانینه نیستن... الان نمیخوام ذات عالم طبیعت که عالم تدریج هست رو باز کنم و بگم برای نفوس مستکفی (غیر معصوم) تدریج بودن عالم طبیعت چه منافعی عظیمی داره حتی نفوس مکتفی (معصومین) هم در این عالم تدریج بر کمالاتشون افزوده میشه که بحث های خودش رو داره...

مسئله صبر رو مطرح کردم... راستی چقدر به صبر و ارتباطش با فهم و درک عمیق اندیشیده ایم؟ وقتی انسانی به صفت صبر متلبس میشه چه اتفاقی در نفسش پدید میاد که خدا با او معیت پیدا میکنه؟... شاید ذهنیت ما این باشه انسانی که اطلاعات بیشتری داره و کتابهای بیشتری خونده فهم عمیق تری داره... اما این ذهنیت و این معیار، قرآنی نیست... اگر دقت کرده باشیم تمام اولیای خدا صبور هستن... ولی خدایی رفته بود برای حجامت... وقتی اون حجامت کننده یه کاسه از خونش رو گرفته بود گفت : شما باید بسیار انسان عجولی باشید... (یکی از ویژگی های طبیعی دموی هاست) کسانی که با اون ولی خدا بودن و از جزئیات زندگیش آگاه بودن گفتن : اتفاقا برعکسه... ما صبورتر از ایشون تا حالا ندیدیم... اون بنده خدا گفت اگر اینطوره که میگید پس ایشون خیلی اهل مراقبه هستن... والا اقتضای طبیعی مزاج ایشون اینه که عجول باشه... من در دلم میگفتم: بله انسان صرفا طبیعی که انسان الهی نمیشه...


راستی ارتباط صبر با معیت پیدا کردن با الله چیه؟ " الله مع الصابرین" من بنا ندارم جواب بدم... به نظرم در وادی اندیشه ارزش سوال درست بهتر از جواب بی موقع هست... و جوابی به موقع و به جا هست که از کانال تفکر شخص به شخص برسه... شما صبر رو از فرآیند اندیشه ورزی انسانها بردارید چه اتفاقی می افته؟... من بیشتر از این ذهن ها رو نمی شورانم چون وقتم داره تموم میشه... اما بهش فکر کنید... رابطه لطیف شدن در ادراکات با صبر چیه؟... اصلا خود صبر چیه که انسان رو لطیف میکنه؟ وای خدایا... روی حقیقت صبر فکر بفرمایید... خدایا با اسم "النور"ت بر ما تجلی بفرما تا بطون حقیقت صبر بر ما آشکار بشه...

یه چیزی رو فقط بگم: اینکه برای فهمیدن هر چیزی بلافاصله یه جستجو در فضای مجازی میکنیم و به جواب میرسیم داریم فرآیند صبر رو از مسیر اندیشه حذف میکنیم... سوالی که بدون صبر به جواب برسه هرگز جان انسان رو شکوفا نمیکنه... (البته بعضی از سوالات لزومی به فکر کردن نداره و باید سریع به جوابش رسید روی صحبت من با مسائل عقیدتی هست) اگر اطلاعات زمینه ساز باشن برای تفکر بیشتر و سوالات بیشتر خوبه اما اگر اطلاعات، آبی باشن بر آتش سوال ، من بهشون خوش بین نیستم... میگن وقتی ملاصدرا رفت نزد میرداماد تا در کلاس فلسفه اش راهش بده... میرداماد بعد از پس زدنهای اولیه و کوتاه نیامدن ملاصدرا ، سوالی از ملاصدرا پرسید... ملاصدرا اندکی مکث کرد و خواست جواب بده که میرداماد گفت نیازی به جواب نیست... اگر این تامل و مکث را نمیکردی و جواب میدادی هرگز در کلاسم راهت نمیدادم. فتدبر

این یکی از تهدیدات فضای مجازی و دنیای ارتباطات هست... صبر زدایی از فرآیند تفکر و اندیشه...

تهدیدات بعدی را هم خواهم نوشت به حول و قوه ی الهی...

توجه نوشت: مطالبی که با موضوع فضای مجازی شروع کرده بودم الزاما با عنوان"فضای مجازی بستری بی سابقه در تاریخ برای خود شناسی و خودسازی" منتشر نمی شود... مقید به عناوین نباشید... به نظرم عناوین متنوع باشن اثر بخشی بیشتر هست... به پوشه ی فضای مجازی رجوع کنید

۹۵/۱۲/۲۶
ن. .ا

نظرات  (۵)

از پیامبر (ص) پرسیدن: خدا رو چگونه شناختید؟
فرمودن : عرفت الاشیا بالله " من همه چیز را با خدا شناختم"

ظاهرا بین سوال و جواب سنخیت و تناسب نیست... اما فقط ظاهرا...
فعلا کاری با بطن این پاسخ پیامبر ندارم فعلا... اما ببینید پیغمبر برای معرفت به کل خلقت چه میزانی ارائه دادند؟

فرمودن "بالله" ،عرفت الاشیا بالله...
حالا توجه کنید به " الله مع الصابرین"

ببینید ربطی بین الله و معرفت و صبر پیدا نمیکنید؟
بله... گویا اگر صبر نباشه معیت الله هم نیست و از اون درک لطیف هم خبری نیست... چون اینها با هم پیوسته هستن...

باز هم خودتون تفکر بفرمایید... من وظیفه داشتم در همین حد ذهن هاتون رو حساس کنم... بقیه اش از عهده من خارجه... تفکر بفرمایید

پاسخ:
چون قرآن یک کتاب مکنون هست... کتابیست دارای بطون لایتناهی...
با اطلاعات بیرونی نمیتونیم پی به رموز و کنوز قرآن ببریم...
اگر بنا به اطلاعات بیرونی بود خود پیامبران همه چیز رو میگفتن... اما پیامبران اومدن برای آزاد کردن دفائن عقول...
گویا هر کسی باید از درون بجوشه...
صبر رو حذف کنید از زندگی، جوششی در جان نخواهید داشت... این یکی از معانی عقیم شدن هست که در مطالب قبل عرض کردیم

صبر چه نقشی داره در رسیدن انسان به فهم و درک عمیق و لطیف؟....

سلام علیکم
این مطلب و بخش هایی از این مطلب در رابطه با فضای مجازی است و برای تفکر مفیدند.

یکی از نکاتی که در مورد فضای مجازی کمتر مطرح می شود این هست، که اولا انسان در فضای مجازی در دسترس می شود، ثانیا فضای مجازی خلوت را از انسان سلب می کند.
در سبک زندگی اسلامی خلوت یکی از مباحث مهمی است که به آن عمدتا توجه نمی شود.
پاسخ:
اولا انسان در فضای مجازی در دسترس می شود، ثانیا فضای مجازی خلوت را از انسان سلب می کند. 
در سبک زندگی اسلامی خلوت یکی از مباحث مهمی است که به آن عمدتا توجه نمی شود. 

سلام علیکم
خوانندگان بزرگوار اگر آسیب هایی به ذهنشان میرسد خوب هست بیان کنند... من به سهم خودم به بررسی آسیبهای دیگر در مطالب آتی خواهم پرداخت به حول و قوه الهی...
و بعد از ذکر آسیب ها فرصت هایی که در دل این آسیب ها نهان است را هم بیان خواهم کرد...

از بزرگوار "رهرو" هم به خاطر لینک ها و نظرشان تشکر میکنم
متأسفانه در پیام قبلی لینک ها درج نشدند.
این مطلب: http://mosafere66.blog.ir/post/251
و بخش هایی از این مطلب: http://mosafere66.blog.ir/post/256
۲۶ اسفند ۹۵ ، ۱۲:۰۶ بنت شهرآشوب
متاسفانه یکی از آسیب های تکنولوژی همینه
چون سرعت رو در همه چیز افزایش داده، ناخودآگاه صبر رو کاهش داده
در هیچ چیز ما صبر نداریم.
و حتی در مورد تفکر، خلوتمون رو هم ازمون گرفته
دیگه علاقه ای به خلوت کردن و فکر کردن نداریم. چون حوصله نداریم

البته استادی داشتیم که میگفت روایته که مردم آخر الزمان دارای حوصله های بسیار کمی هستند. و الان، این به وفور دیده میشه
پاسخ:
چون حوصله نداریم
خدا کمک مون کنه صبور بشیم...
چطور میشه با مراقبه به صبر رسید؟
پاسخ:
سعی کنید وقتی در شرایطی قرار میگیرید که باید صبر کنید اهل حضور و مراقبه باشید... تنها وقتی که میشه صبر رو نهادینه کرد اوقاتی هست که انسان کاسه ی صبرش لبریز میشه ، اما بر صبر کردن استقامت میکنه