ن والقلم و ما یسطرون

اگر تو نبینی ام ... من هم نمی بینم ام
مشخصات بلاگ

اینجا دیگر به روز نخواهد شد

در مطالب قبلی عرض کردم که در این آدرس مینویسم:

https://touresina.blog.ir/

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
چهارشنبه, ۲۳ آذر ۱۴۰۱، ۰۵:۰۲ ب.ظ

معنای تقوا...

توی فارسی تقوا رو چی ترجمه میکنن؟

پرهیزگار...

اکثر ترجمه های تقوا، یک معنای سلبی داره

و من دوست دارم معنای ایجابی تقوا رو درک کنم...

غالبا دوری از گناه همون تقوا هست...

برای دوری از گناه به تشخیص نیاز داریم درسته؟

تشخیص حق و باطل...

هر کسی میتونه اهل تشخیص باشه؟!!

اهل تشخیص بارزترین ویژگیشون چیه؟!!

 

به نظر من لطافت در ادراکات...

لطافت در ادراک...

لطیف شدن...

لطافت و انعطاف...

 

یک آدم پر صلابتی براتون نام ببرم که در اوج اقتدار، دارای نهایت لطافت و انعظاف بودن؟

حاج قاسم...

شهید چمران...

اینها متقی بودن...

 

بعد امیرالمومنین فرمودن من شما رو به تقوا و نظم در امورتون توصیه میکنم...

نظم یعنی حساب... یعنی برنامه... یعنی هر چیزی سر جای خود... یعنی مسامحه نداشتن... محکم بودن...

 

بعد امیرالمومنین فرمودن اول لطافت و انعطاف داشته باششید...

بعد نظم و استحکام ...

میتونید نظم و استحکام رو بدون انعطاف تصور کنید؟

انعطاف رو بدون استحکام چطور؟...

 

توصیه حضرت اینه که استحکام و نظم رو از دل انعطاف بیرون بکشید...

چرا؟

این چه نظمی هست؟

از من کسی بپرسه میگم

اوصیکم به تقوالله و نظم امرکم

با

عرفت الله به فسخ العزائم و حل العقود و نقص الهمم در یک راستا هستن...



راستی چطور میشه لطافت در درک پیدا کرد؟!!

بهش فکر کردید؟

۰۱/۰۹/۲۳
ن. .ا

نظرات  (۵)

علمت باتنقلات الاطوار ...

ان مرادک منی 

ان تتعرف الی فی کل شیء حتی لا اجهلک فی شیء

یادداشت برمیدارم تا برم بعدا بهش فکر کنم

اول انعطاف 

بعد استحکام

تقوای ایجابی

عقل پرسشگر

ترکیب تقوا و نظم

ماکیان کو خایه بندد بی خروس

و دوستان دلسوز با نهی از منکرهای عزیز تر از ابراز ارادتشان

دوباره دچار سرگیجه شدم

...

 

پاسخ:
هیچی نفهمیدم از این نظر

اینکه تقوا دستمال لطیفی برای عینک تشخیص است از شما قبول

اینکه خدا فسخ همم میکنه و حال میگیره و مکر به کار میزنه 

از من ....همون عینک تمیزو گاه میزنه میشکنه 

که گیم آور بشی بری مرحله بعد

اینجا اینجوریاس

پاسخ:
درک لطیف و عینک تمیز، یعنی درک توحیدی
درک توحیدی رو خدا نمیشکنه...
اگر ممکنه ناشناس نظر ندید،،، بذارید بشناسیم هم دیگه رو

خود لطافت درک پیدا کردن هم تقوا میخواد.. تقوا توی اونچه که فطرت بهش گواهی میده.

پاسخ:
سلام
خوش آمدید
یکی هستن...
لطافت در درک، شاید همون معنای ایجابی تقوا باشه...
اما چطور میشه بهش رسید؟!
به نظر من این رو باید در چگونگی شکل دادن شاکله، بررسی کرد...
شاکله خیلی مهمه
قرآن میفرمایند شما بر اساس شاکله تون عمل میکنید...
به نظرم خوبه کمی در مورد ماهیت شاکله صحبت کنیم

خعلی ضروریه 

شاکله است 

گفته پیشونی منو کجا می شونی

شما سخن پدر ....هزار جان گرامی فدای نامش..‌‌‌‌..

را گفتید

عرفت ا...بفسخ الهمم

و سخن پسر(قتیل العبرات...) ب ذهنها متبادر شده است:

علمت باختلاف الاثار و تنقلات الاطوار

ان مرادک منی ان تتعرف الی فی کل شیء حتی لا اجهلک فی شیء

پاسخ:
متوجه شدم