ن والقلم و ما یسطرون

اگر تو نبینی ام ... من هم نمی بینم ام
مشخصات بلاگ

اینجا دیگر به روز نخواهد شد

در مطالب قبلی عرض کردم که در این آدرس مینویسم:

https://touresina.blog.ir/

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
جمعه, ۳۰ دی ۱۴۰۱، ۰۵:۴۷ ق.ظ

هوش مصنوعی از نشانه های ظهور...

وقتی با هیجان بالا در مورد قدرت هوش مصنوعی صحبت میکرد بهش گفتم همه اینهایی که میگی درسته...

حتی دو سال پیش یه تیم تحقیقاتی از یک شرکتی که روی پروژه های بر اساس هوش مصنوعی کار میکردن با من ارتباط گرفتن که تو بیا در زمینه تخصص خودتون با ما همکاری کن... ما میخوایم نرم افزاری تهیه کنیم که بتونم کار شما رو بدون نیاز به این همه نیرو و دفتر و دستک انجام بده...

چند ساعتی با هم بحث کردیم...

و در نهایت با تمام شوقی که داشتم وقتم برای همکاری یاری نکرد...

اخیرا هم از دانشگاه کاشان اومدن پیش صاحب کارخونه و ایشون هم منو معرفی کردن تا با تیم اون دانشگاه همکاری کنم برای تهیه یک نرم افزاری بر اساس هوش مصنوعی در حوزه تخصصی ما...

خبر خوب اینکه الان توی این شهر شاید چند هزار نفر دارن توی این حرفه نون میخورن... قطعا به ده سال نمیرسه که هوش مصنوعی اکثر این چند هزار نفر رو مجبور میکنه دست از این کار بردارن...

 

اما...

یک امای بزرگ...

هوش مصنوعی وارد حوزه ی تفکر شده...

برای همین اینقدر در شاخه های مختلف شغل ها و حرفه های مختلف داره ورود میکنه...

اما هوش مصنوعی نمیتونه فراتر از تفکر منطقی بره...



نمی خواست بپذیره... میگفت: هوش مصنوعی، یادگیری داره... میفهمی؟!!!

گفتم اجازه بده من حوزه ی استحفاظی تفکر رو بهت بگم...

بعد میفهمی این چیزی که اساسا هوش مصنوعی داره بهش ورود میکنه خیلی از اولش هم جزو امتیازات انسان نبوده...

منتها وقتی ما انسانها کوتاه همت باشیم این حوزه رو خیلی بزرگ میدونیم...

 

گفتم اطلاعات یا همون دیتا رو از انسان بگیری ، تفکر منطقی رو ازش گرفتی...

برای همین در فلسفه میگن تفکر برای مجهول مطلق شکل نمیگیره...

مجهول مطلق یعنی هیچ اطلاعاتی در موردش نداری...

پایه ی تفکر بر دو چیزه... یکی اطلاعات... دوم یک قوه که بین اطلاعات، ربط ها رو پیدا میکنه...

این هر دو قابل ارزیابی و محاسبه هستن... لذا هوش مصنوعی در این حوزه میتونه ورود کنه...

اما در یک حوزه هوش مصنوعی قدرت ورود نداره... که اون حوزه اختصاصی انسان هست...

و شاید این هم از نشانه های ظهور هست که به ما اثبات کنه رشد در این تفکر منطقی نیست... این تفکر منطقی رو یک ربات هم میتونه انجام بده حتی دقیق تر و سریعتر و کم خطا تر ازشما...



گفت کدوم حوزه هست که هوش مصنوعی قدرت ورود نداره؟

گفتم: بذار یه خاطره بگم...

حدود 10 سال پیش توی مباحثات هفتگی مون توی موضوع تفکر به هم مباحثام که همه از من قویتر بودن گفتم:

تفکر از این جهت که یک سیر منطقی و فرمولیزه شده داره برای رسیدن به مجهول، ما رو به درک عمیق و متعالی نمی رسونه...

بلکه ما از این جهت به واسطه تفکر به درک عمیق میرسیم که اون تفکر هم بر اساس دستور و امر (امر میتونه معنایی جدای از دستور داشته باشه) ولایت باشه...

چون خدا دستور داده در آیات من تفکر کنید ما تفکر میکنیم و چون تفکر ما جلوه ی عبودیت و اطاعت ما هست خروجی اون تفکر میشه درک عمیق...

و اون درک عمیق ظاهرا از راه تفکر رسید اما در حقیقت من حیث لایحتسب رسید...

لذا تفکر در دستگاه الهی از این جهت که یک تلاش هست ارزش داره نه از این جهت که یک ساختار فرمولیزه و منطقی داره....

 

گفتم هوش مصنوعی درک نداره... بلکه فقط فکر داره...

گفت فرق این دو با هم چیه؟

گفتم خروجی فکر که همون فهم هست به میزان اطلاعاتت بستگی داره... اما درک به میزان اخلاصت...

و هوش مصنوعی در عصر ما بروز کرد که بگه ای انسان که تفکر منطقی رو اینقدر بالا بردی... یک ربات میتونه خیلی بهتر و دقیق تر از تو تفکر کنه و کار انجام بده...

گفت یعنی میخوای بگی درک، یک فرآیند غیر منطقی هست؟

گفتم نه... هرگز چنین عقیده ای ندارم...

گفت پس هوش مصنوعی میتونه بهش برسه...

گفتم: اگر برای یک مجهول بشه بی نهایت پاسخ داشت که تمام اون پاسخ ها هم منطقی باشن... آیا هوش مصنوعی قدرت تحلیل بی نهایت پاسخ رو داره تا جمع بندی کنه و بگه کدوم پاسخ بهترین (عمیق ترین) پاسخ هست؟

گفت: نه

گفتم اما اخلاص میتونه ما رو در بین بی نهایت پاسخ و بی نهایت راه به راه عمیق تر رهنمون بشه...



واااای صدای روح بخش اذان صبح میاد...

من برم و بیاییم با هم فکر کنیم هوش مصنوعی چقدر میتونه در سالهای آینده زندگی بشر رو دچار تحول کنه...

و به بشر اثبات کنه برای چیزی باید وقت بذاری که برای همون چیز خلق شدی...

چقدر این صدای اذان حال خوبی داره...

یا علی

موافقین ۶ مخالفین ۰ ۰۱/۱۰/۳۰
ن. .ا

نظرات  (۷)

۳۰ دی ۰۱ ، ۰۶:۴۳ شاگرد خیاط

هوش مصنوعی نمی تونه مست کنه

ازینکه دست روی  تنبلی انسان در تفکر منطقی گذاشتین ممنون

فقط بینهایت راه عایا؟

تا توی ریاضیات هستین ازین کلمه راحت استفاده نکنین آدم کلافه میشه

سلام راستی

ببخشین بازم عجله کردم 

هنوز وسط حرفتونه

آخه موضوع جالبی انتخاب کردین

۳۰ دی ۰۱ ، ۰۸:۱۵ یک مسلمان ...

سلام

قبول باشه

 

من حتی می خوام به همون مقدمه هم خدشه وارد کنم. آیا هوش مصنوعی می تونه مثل انسان و حتی بهتر از اون، ربط بین دیتا ها رو پیدا کنه؟

اگه فقط یه معیار یا معیارهای محدودی (حتی هزارتا هم محدوده) برای انتخاب باشه بله. ولی معیارها برای انتخاب درست، متفاوته. و همین باعث میشه انسان الزاما در شرایط به ظاهر یکسان، همون انتخاب قبلی رو نداشته باشه. ولی هوش مصنوعی به این مرحله هم نمی تونه دست پیدا کنه به نظرم.  

۳۰ دی ۰۱ ، ۰۸:۲۸ زهرا حبیبی مشکینی

سلام 

موضوع بسیار جالبی بود که خیلی  میشه راجبش حرف زد.

چند سوال:

اول اینکه: اگه ممکنه یمقدار ارتباط هوش مصنوعی با ظهور رو بازتر کنید. آیا صرفا به این خاطر هست که قدم در وادی منطقیات و معقولات و تفکرات میگذاره؟

دوم اینکه: ربط اخلاص با ادراک عمیق رو بطور مستدل بفرمایید. 

سوم اینکه: آیا واقعا ربات، خیلی بهتر و عمیقتر از یک انسان تفکر می کنه؟

مگه ربات، وجود مستقل داره؟

بحث خوبیه. از آنجا که طرفدار مباحث مستدل و منطقی هستم، مشتاقم تحلیل‌های بیشتری داشته باشیم.

یاعلی

پاسخ:
سلام
سوال اول:
نه... به این خاطر هست که  هوش مصنوعی باطل السحرِ تفکر منطقی هست...
هر چیزی هر چقدر هم که خوب و مفید باشه اگر در جایگاه خودش نباشه عامل انحراف میشه...
تفکر منطقی خیلی خوبه...
اما قیمتش چند؟
بالاترش چیه؟
پائین ترش چیه؟
ضرورت بالاترش برای عموم چقدر هست؟
عموم چطور باید میفهمیدن؟
با بحث های تئوریک من؟

برمیگردم پاسخ رو تکمیل میکنم

ظهور امام زمان ظهور یک جسم نورانی که نیست صرفا...
به باطن رفتن جامعه هست...
وقتی ابزار قدرت خلق الله از قیمت بیفته... اون خلق یا فاسد میشن یا قدرت جدیدی رو پیگیر میشن...
وقت قدرت فکر، ماشینی بشه.... تعریف انسان هم متفاوت میشه...

ربط اخلاص با درک عمیق:
تمام فهم های نظری از تصور به سمت تصدیق میره...
اما یه سری درک ها هستن که قبل از تصور تصدیق میشن... و اون تصدیق تصور سازه...
ظاهرا حیاط حقیقی انسانی این نوع درک هست...

سوم:
توی حوزه ای که بهش دیتا بدن و هر چی دیتا جامع تر باشه اون هوش مصنوعی دقیق تر و تیزتر میشه...
نه... رباط وجود مستقل نداره...
فکری هم که بر اساس دیتا در وجود انسانها به فهم میرسه اون هم میشه اسم مصنوعی روش گذاشت... هر چند توسط ربات اون فهم حاصل نشه...
۳۰ دی ۰۱ ، ۱۶:۲۴ زهرا حبیبی مشکینی

باشه، هروقت فرصت کردید جواب بدید.

 

ولی گویا سوال منو متوجه نشدید.

مایلم راجبش بحث کنیم.

جالبه

۳۰ دی ۰۱ ، ۲۰:۰۶ صـــالــحـــه ⠀

سلام. چه بحث جالبی!

به نظرم اون درکی که میگید حوزه اختصاصی انسان هست، چون با حق و باطل نسبت پیدا می‌کنه، هوش مصنوعی در اون راه پیدا نمی‌کنه. 

هوش مصنوعی درکی از روابط حق یا باطل نداره. نه؟

۰۱ بهمن ۰۱ ، ۰۰:۰۴ خانومِ پرین

به عنوان کسی که دستی توی حوزه ی هوش مصنوعی داره

با حرفتون موافقم خیلی :)

۰۱ بهمن ۰۱ ، ۱۷:۵۵ اقای ‌ میم

واقعا هوش مصنوعی به شکل عجیبی داره پیشرفت میکنه

یه سایتی به اسم میدجورنوری هست که بهش چند تا کلمه میدی و اون با استفاده از هوش مصنوعی براساس این کلمات چهار تا تصویر بهت میده